Do rodzicow

 

Dlaczego Dzieci powinny ćwiczyć Karate
Samoobrona jest często pierwszym powodem, dla którego rodzice zapisują dzieci na karate. Powinien być ostatnim...
Ta sztuka walki przede wszystkim jest katalizatorem dla ukształtowania u nastolatka pewności siebie, stanowczości, umiejętności dążenia do celu, spokoju i koncentracji.

 


Stanowczość i opanowanie
Najpierw młody karateka staje twarzą w twarz z przeciwnikiem. Nowi uczniowie ustawiają się w parach i jeden ćwiczy opanowanie, podczas gdy drugi trenuje tradycyjny okrzyk bojowy i z bezpiecznego dystansu markuje uderzenie w kierunku twarzy partnera. Większość początkujących jest wtedy spięta. Wzdragają się przy każdym okrzyku. W miarę jak mijają tygodnie, uczą się stać spokojnie w obliczu takiego "zagrożenia". Jest to znane jako zachowanie spokoju podczas burzy. Sztuki walki są praktycznym kursem w treningu stanowczości. Niektórzy psychiatrzy zalecali nawet ich trening pacjentom, którym brakuje stanowczości.

 


Osiąganie Celów
Rodzice odkryją, że karate przyczynia się do rozwoju umiejętności zdobywania celów. Dobre dojo (klub) jest środowiskiem pozytywnych wzorców zachowań. Uczniowie pracują, by poprawić swoje umiejętności jak najlepiej potrafią. Znajdziesz tam dzieci w wieku sześciu, siedmiu lat, które zapamiętały setki ruchów. Albo matkę, która, przełamując stereotyp, trenuje razem z córką, lub też ważnego prawnika, który zrzuca swój trzyczęściowy garnitur i wkłada kimono, aby zgubić kilka kilogramów. Jest też fizycznie upośledzony osobnik, który poprzez trening sztuk walki pokonuje całe lub części swojego inwalidztwa. Sale sztuk walki są miejscami, gdzie zwyczajni ludzie stają się nadzwyczajni poprzez nadzwyczajną determinację. Dzieci obcujące z tego typu uporem w dążeniu do celu mają większą szansę ukształtowania tej cechy swojej osobowości.

 

 

   
 

 

Potrzeba przynależności
Wyraźną przewagą karate nad grami zespołowymi jest to, że każde dziecko może brać czynny udział w zajęciach, w przeciwieństwie do gier zespołowych, gdzie młodzieniec nie może się przebić i kończy na ławce rezerwowych. Karate pozwala każdemu występować na najwyższym poziomie. Jest to sport wyraźnie indywidualny. A jednak może spełniać dziecięcą potrzebę przynależności do grupy. U uczniów rozwija się specjalne przywiązanie, które jest wzmocnione poprzez mistykę, która otacza karate. To sprzyja poczuciu bycia wyjątkowym i stanowienia części czegoś niezwykłego. Do poczucia, ża należą do grupy praktykującej sztukę walki, dochodzi zabezpieczenie przeciwko wdaniu się dziecka w czynności negatywne.

 

 

  


 

Koncentracja i nauka
Treningi karate mogą pomóc dzieciom uczyć się. "Oceny mojego syna uległy wspaniałej poprawie - mówi jedna z matek - Sławek miał trudności z czytaniem i myślę, że karate było czynnikiem pomagającym mu skoncentrować się w szkole". Koncentracja jest niewątpliwie produktem ubocznym karate. "Tradycyjne kata jest lekcją samokontroli - powiada instruktor - kontrola fizyczna i psychiczna jest trudna ze względu na intensywność wymaganego skupienia. Utrzymywanie niskiej pozycji, pamiętanie każdego skomplikowanego ruchu i wykonywanie go z siłą wymaga wysiłku".



 

Stawanie się dorosłym...
"Karate oferuje jasne oceny rozwoju, których brakuje w innych nowoczesnych zajęciach - zauważa dr Ann Iryine z Instytutu Psychologii Nort Columbia - myślę, że rozpoczęcie treningu jest ważną częścią stawania się dorosłym. Karate ma oczywiste poziomy zaawansowania". Odmiennie niż liga piłki nożnej ten sukces może być osiągnięty na drodze indywidualnej pracy. Każde dziecko widzi rezultat swojego wysiłku. Nie jest on podkreślany ani osłabiany grupowym wysiłkiem. Wyższe stopnie są przyznawane w drodze zdawania formalnego testu przeprowadzonego w określonych odstępach czasu.

 


 

 

Medytacja w ruchu
Po dwóch lub trzech latach treningu dzieci mogą już wchodzić w sta medytacji podczas wykonywania kata. Chociaż uczą się ruchów tych form świadomie, w wyższych stadiach treningu kata są wykonywane podświadomie. To stwierdzenie odpowiada temu, co naukowcy uważają za przełączenie funkcji lewej na prawą półkulę mózgową. Mówi się, że lewa półkula mózgu jest odpowiedzialna na logiczną świadomość - "biurokratyczną stronę", podczas gdy prawa jest uważana za bardziej twórczą i płynną. To może tłumaczyć tradycyjne powiązanie pomiędzy medytacją zen i sztukami walki. Karate na wyższym poziomie można więc porównać z medytacją w ruchu.

 

 


Korzyści fizyczne
Karate jest podobne do baletu ze względu na podobne wymagania względem koordynacji ruchowej. Zarówno górna jak i dolna część ciała musi wykonywać zawiłe, skoordynowane ruchy. "zacząłem uczyć moje dziecko sztuk walki, gdy miało niecałe cztery lata - mówi psychiatra dr Jilbert Lewis - Rozwój neurologiczny w tym wieku jeszcze występuje i czuję, że lekcje karate, gimnastyki lub tańca są pomocne". Brak koordynacji ruchowej u dzieci może znaleźć najlepsze lekarstwo dla rozwinięcia równowagi i płynności ruchów właśnie w sztukach walki. Pojemność płuc jest również powiększana poprzez trening sztuk walki. Tętno w treningu kata w karate jest porównywalne do występującego przy bieganiu. Maksymalne wartości tętna mogą być osiągane podczas walk treningowych.

 


Napastnicy
Osobnik znęcający się nad słabszymi z reguły ma niską samoocenę i potrzeba czucia się silniejszym powoduje, że szuka on słabszych od siebie. Wyczuwa oznaki słabości takie jak niechęć do spojrzenia w oczy, zgarbiona postawa, przy zaczepce szybki oddech, łamiący się głos i niepewność w odpowiedziach. Przeciwnie do tego, co rodzice mogliby sądzić, trening sztuk walki nie przygotowuje dzieci na otwartą rozgrywkę z "zaczepiaczem"; raczej powoduje wygaszenie sygnałów prowokujących agresję. Sztuki walki uczą patrzeć przeciwnikowi w oczy. Sparing uczy kontroli oddechu. Praca nad pozycjami jest integralną częścią rozwijania równowagi, siły i szybkich przemieszczeń.

 


 

 

WARTOŚCI KARATE
 

W karate możemy mówić o niemal doskonałym, równomiernym rozwoju całego ciała . Jest to jeden z atutów tej sztuki. Dlaczego? W czasie pracy nad poszczególnymi technikami istnieje konieczność równomiernego obciążenia obu stron ciała, czy to będą bloki, które wykonujemy na zmianę na obie ręce bądź jednocześnie, czy też techniki nożne wykonywane z miejsca, z półobrotu, obrotu czy z wyskoku, ale zawsze z działaniem drugiej nogi jako podporowej czy wybijającej. Poza tym nigdy nie stosuje się ćwiczeń obciążających tylko jedną kończynę.
W karate nie ma różnic między prawo czy lewostronnym osobnikiem. Największym zróżnicowaniem technik charakteryzują się kata czyli ćwiczenia formalne. Wykonanie kata zajmuje od 30 sek. do 1,5 minuty, ale jednocześnie intensywność ich jest tak duża, że wystarcza to za 5 - 15 minut normalnych ćwiczeń. Z upływem czasu ruchy praktykującego stają się coraz szybsze, trening bardziej intensywny, dzięki czemu wzrasta ogólna wytrzymałość i kondycja ćwiczącego. Inne dyscypliny sportowe tj. judo, kendo, pływanie czy jeździectwo nie mogą być uprawiane w każdych warunkach, w każdym miejscu i w dowolnym czasie. Sporty te wymagają przeważnie dużej przestrzeni i specjalistycznego sprzętu, warunków i partnera. Natomiast karate jest w tym przypadku uniwersalne, można je ćwiczyć w dowolnym miejscu i o każdej porze. Kolejna zaleta to możliwość uprawiania karate przez wszystkich niezależnie od wieku, ponieważ każdy indywidualnie przystosowuje się do ćwiczeń, zależnie od własnego poziomu cech motorycznych, bez obawy o zmęczenie czy przetrenowanie. Technika karate budowana jest stopniowo w długim okresie czasu. Z punktu widzenia techniki istnieje takie zróżnicowanie w ruchach stóp i rąk, że każdy może dostosować je do własnych możliwości. Wpływ karate na rozwój fizyczny potwierdzają testy naukowe, a każdy z praktykujących już po krótkim okresie stwierdza u siebie poprawę gibkości, siły, szybkości w porównaniu z okresem poprzedzającym rozpoczęcie zajęć. Spośród niektórych ćwiczeń praktykowanych w karate na uwagę zasługują ćwiczenia oddechowe (ibuki, nogare) poprawiające koordynację ruchową, wydolność, usprawniające tłocznię brzuszną. Są to najlepsze dowody na rolę karate w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej przez całe życie.

 

Karate a leczenie wady postaw u dzieci i młodzieży.

 

cyt.:" ... Lepiej dziecka nie leczyć, niż leczyć złymi ćwiczeniami. 

Nowe ćwiczenia w skoliozie.

Podstawowym  celem ćwiczeń jest zniesienie przykurczów będących czynnikiem etiologicznym, utrwalającym i pogłębiającym skoliozę. Dzieci i młodzież ze skoliozami lub z zagrożeniem skoliozami winny być zachęcane do aktywności ruchowej, do lekcji wychowania fizycznego i winny uprawiać sport we wszystkich formach. 
Najlepsze są ćwiczenia typu Karate, Taekwon-do, Aikido, Tai chi, Kung-Fu, Joga, ćwiczenia akrobatyczne, taniec. Pływanie w basenie jest miłe i korzystne, lecz nie leczy skoliozy.


Zestawy ćwiczeń dla dzieci ze skoliozą powinny zawierać:

 

Ćwiczenia  pokonujące przykurcz biodra prawego (przykurcz odwiedzeniowy, zgięciowy i w rotacji zewnętrznej).

Redresje w pozycjach/ułożeniach pokonujących przykurcze biodra prawego/przykurcz zgięciowy obu bioder.

Ćwiczenia przeciwdziałające usztywnianiu się kręgosłupa.

Ćwiczenia skłonowe do prawej i lewej nogi w pozycji stojącej przeciwdziałające przykurczom tkanek po prawej i lewej stronie kregoslupa.

Zachęcanie do stania na lewej kończynie (prawa kończyna "na spocznij")-w każdej sytuacji-po uprzednim sprawdzeniu bioder!Nastepuje wtedy korekcja początkowego lewostronnego skrzywienia lędźwiowego. 

Ćwiczenia typu "półszpagatów" (jak w karate). Ćwiczenia w pozycji leżącej-"półprzewroty do tyłu".

Siedzenie w sposób swobodny, nigdy prosto!

Informacja dla nauczycieli: każde dziecko siedzące "nazbyt prosto" jest zagrożone skoliozą! Powinno być pilnie skierowane do ortopedy znającego "nowe zasady leczenia skolioz tzw. idiopatycznych". Rozpoczęcie poprawnego leczenia u dzieci 1-2-3 klasy Szkoły Podstawowej-będzie skutecznie chronić przed skrzywieniem i garbem!"...

                                                                                                          Opracowanie: prof. zw. dr med. hab. Tomasz Karski